· 

Angstig & hoogsensitief

Angstig zijn is iets wat best wel vaak voorkomt bij een hsp. Zo ook bij mij en best wat van mijn klanten. Angst uit zich bij iedereen op een andere manier, en één van die uitingen is de paniekaanval waarbij je lichaam je geest lijkt over te nemen en waardoor je het gevoel hebt alle controle te verliezen en knock out zult gaan.

 

Wanneer klanten van mij voorheen naar een psycholoog of therapeut gingen werden er adviezen gegeven waar je als hsp niet zo heel veel aan hebt. Zo kreeg één van mijn klanten een teddybeer in haar handen gedrukt, dat was haar angst en wanneer zij de teddybeer in de hoek zou zetten zou de angst voorbij zijn. “Zet je angst in de hoek.” Luister, als het allemaal zo makkelijk zou gaan dan was angst niet echt een probleem.

Het geval bij haar en dat zou ook het geval bij mij zijn is, dat je wel 10 teddyberen in de hoek kunt zetten, maar dat je je daardoor niet minder angstig gaat voelen.

 

Waarom ben jij als hsp gevoeliger voor angst?

Als hsp heb je een intensere verwerking van alle prikkels die bij je binnen komen. Dat betekent dat je er langer en dieper over nadenkt. We zijn heel vaak bezig met wat voor gevolgen onze acties voor de mensen om ons heen hebben. Wat de risico’s zijn van een bepaalde keuze en doordat we hier dieper over nadenken komen ook sneller de negatieve bedenkingen naar voren.

Al in onze kindertijd komt faalangst naar boven. Zelfs hoogsensitieve kinderen van 4 jaar kunnen hier al last van hebben. Tijdens de intense verwerking wordt een inschatting gemaakt van de risico’s in een situatie. Hoogsensitieve kinderen vermijden deze risico’s omdat ze alles in één keer goed willen doen. Ook blijkt dat faalangst samenhangt met het voelen van een kritische blik van anderen. Hsk voelen die blik heel sterk.

 

Was er in jouw jeugd geen oog voor hoogsensitiviteit?

Dan is de kans best groot dat je later klachten hebt ervaren van neuroticisme. Onterecht worden veel hoogsensitieve personen daaronder geschaard terwijl dit niet het probleem op zich is. Wanneer jij een “slechte jeugd” hebt gehad is de kans op zaken als angst, ergernis, depressie, schaamte, impulsiviteit en kwetsbaarheid vele malen groter. Slechte jeugd, heb ik bewust tussen aanhalingstekens gezet omdat ik heb nagevraagd wat een slechte jeugd inhoud. Ik zelf zie het namelijk niet zo dat ik een slechte jeugd heb gehad. Ik kom uit een normaal gezin, gezelligheid en leuke dingen waren er genoeg en mijn moeder heeft altijd geprobeerd me te steunen in moeilijke fases.

Het antwoord op mijn vraag is: Heb jij tijdens jou opvoeding te weinig gemerkt dat er oog was voor jouw gevoelens en voor wat jij nodig had? Al is het door één van jouw beide ouders dan kan dit al de oorzaak zijn van bovengenoemde klachten.

 

Hou wel in gedachten dat er vroeger weinig bekendheid was over hoogsensitiviteit en dat daardoor ouders ook niet op de juiste manier hulp en steun konden bieden. Ook komen zij vaak weer uit een generatie waar helemaal niet gepraat werd over emoties en gevoelens. Dus het heeft geen zin anderen te gaan verwijten voor wat jij op latere leeftijd hebt ervaren. Door wrok gevoelens ga jij je niet beter voelen.
 

Fijn dat je nu weet waar het vandaan komt, maar wat kun je er tegen doen!

Zoals met alle dingen die vaak in je hoofd gebeuren is er geen knop waar je op kunt drukken waardoor het weg gaat. Helaas, it’s up to you!

Doordat het onderwerp mij ontzettend boeit heb ik tips voor jullie uit verschillende invalshoeken.

1. Wat voor mij werkt is begrip tonen voor mijn angst. En vooral eerlijk zijn naar jezelf toe waar het vandaan komt. Een lange tijd heb ik zelf mijn angst weg gedrukt, het mocht er niet zijn, daardoor kreeg ik heftige lichamelijke reacties, die zich vooral uiten in extreme darmklachten.
2. Paniekklachten zijn angstklachten. Het is belangrijk om te weten dat angst een nuttige emotie is: angst waarschuwt je namelijk voor gevaar en helpt je om snel te reageren in gevaarlijke situaties. Maar reageer jij in paniek op situaties die eigenlijk niet gevaarlijk zijn dan is het een vals alarm. Een paniekaanval is een alarmreactie waarover je angstige gedachten hebt. Het is alleen een vals alarm omdat er geen werkelijk gevaar is. De gedachte van een vals alarm is voor mij heel vaak zinvol gebleken.
3. Bij angst is het altijd belangrijk je voor te houden dat je in principe alles kan blijven doen wat je wilt. Je gaat niet opeens knock-out, je gaat niet opeens rare dingen doen. Het is alleen je lichaam die heel veel signalen afgeeft over wat er in je hoofd gebeurt. Je angst is meestal niet reëel.
4. Een gezonde levensstijl vergroot de weerbaarheid tegen stress en het vermindert de kans op paniekklachten. Met een gezonde levensstijl bedoel ik: voldoende slaap, voldoende lichaamsbeweging, gezonde voeding en ontspanning.
5. Wanneer je je bewust bent van je stressbronnen en er effectief mee omgaat vermindert dat de kans op langdurige spanning, waardoor de kans op angst weer minder wordt.
6. Regelmatig en goed ontspannen helpt om spanningsklachten te voorkomen. (Oefeningen en opdrachten voor goede ontspanning zijn er ontzettend veel te vinden op het internet en in allerlei boeken).
7. Door te wennen aan lichamelijke gevoelens kan het zelfvertrouwen in het omgaan met paniekklachten toenemen. Dus leer je lichamelijke gevoelens die ontstaan bij angst te herkennen en weet waarom ze daar zijn.

Meestal bepaalt niet de situatie hoe je je voelt, maar de gedachten over die situatie.

 

Luister naar je gevoel en intuïtie

Ik zelf heb gemerkt dat niet luisteren naar mijn gevoel en verlangens erge angstklachten veroorzaken. Nu las ik een stuk over weerstand en over hoe wij onze eigen weg naar geluk blokkeren door die weerstand in stand te houden. Wanneer je hoogsensitief bent sta je vaak ook open voor de spirituele kanten van het leven en dat is waarom ik me daar ook wat meer in ben gaan verdiepen. Gabrielle Bernstein is natuurlijk een rolmodel voor velen op het gebied van spiritualiteit. Haar kijk op angst vind ik dan ook erg interessant om met jullie te delen.

“Weerstand is de reden waarom we vast blijven zitten in patronen die ons ervan weerhouden om echt te bloeien. Waarschijnlijk heb je al wel ervaren door middel van meditatie, gebed, positieve affirmaties, therapie of andere vormen van persoonlijke groei verlichting kunt creëren, maar dat je dat fantastische gevoel vervolgens weer saboteert met een beperkende overtuiging, negatieve gedachten of een verslavingspatroon. Deze ervaring wordt in stand gehouden doordat de duisternis in ons weerstand biedt als we in de richting van het licht gaan.

 

Ook als we ons volledig toewijden aan liefde en geluk, vinden we het vaak moeilijk om de angst op te geven waarvan we zo afhankelijk zijn geworden. We koppelen een betekenis aan onze pijn, geloven dat we moeten worstelen en naar iets moeten streven om succesvol te kunnen zijn of blijvende vreugde te kunnen ervaren, of een betekenisvol leven te kunnen hebben. En we voelen ons veilig in een toestand van conflict en controle. We hebben de onbewuste overtuiging dat we om in leven te kunnen blijven, vast moeten houden aan onze beschermingsmechanismen, ongeacht hoe fantastisch liefde voelt.

 

Wellicht doe je er alles aan om vrijheid te creëren, je met de levensstroom te verbinden en van je op angst gebaseerde gewoonten af te komen, maar de kans is groot dat als je de verlichting ervaart, je weer onverwachts uit evenwicht wordt gebracht door de schaduw van angst die onder de oppervlakte aanwezig is. Misschien heb je dit patroon nog nooit eerder herkend, maar op het moment dat je het herkent, kun je met je reis naar vrijheid beginnen. De belangrijkste reden voor de afwezigheid van een geluksgevoel is verbazingwekkend eenvoudig: we bieden weerstand tegen gelukkig zijn.”

 

Een leven vrij van angst

Ik hoop dat ik jou doormiddel van mijn blog een stukje over die streep kan helpen om met je angst aan de slag te gaan. Te lang heb ik mezelf laten blokkeren en laten tegen houden door die angst. Tot ik me ging realiseren dat ik de enige ben die het in stand houdt!

Dus gun jezelf dat gevoel van vrijheid, geef jezelf de ruimte om te stralen en laat je niet langer belemmeren door jouw angst!

Reactie schrijven

Commentaren: 0