Wat veel mensen niet weten, of niet begrijpen, is dat wanneer je hoogsensitief bent, je een intense verwerking hebt van alles wat er zich om je heen afspeelt.

Wetenschappelijk bewijs

Dit is wetenschappelijk bewezen door een aantal mensen te observeren in een MRI-scanner. Deze personen werden foto’s getoond van hun partner of van een vreemde. En de personen op de foto’s keken blij, neutraal of verdrietig. Bij de mensen die hoogsensitief zijn was er daadwerkelijk veel meer hersenactiviteit te zien bij gebieden die betrokken zijn bij bewustzijn, integratie van sensorische informatie, empathie en voorbereiding op actie.

Bij hoogsensitieve mensen zijn dus meer hersengebieden actief. Dat blijkt ook uit onderzoek waarin proefpersonen keken naar foto’s van landschappen die al dan niet subtiel veranderd worden.

Spiegelneuronen

Het grote inlevingsvermogen van hsp’s is ook wetenschappelijk te verklaren. Uit onderzoek is gebleken dat hersengebieden waar veel spiegelneuronen zitten, bij hsp’s actiever zijn. Spiegelneuronen zetten in onze hersensen dezelfde processen in werking als degene die we zien. Denk daarbij aan gapen, meeremmen in de auto of mee willen schieten bij het kijken van een voetbalwedstrijd. Zien huilen activeert dus dezelfde hersengebieden als zelf huilen. Daardoor kunnen mensen snel de emoties en bedoelingen van anderen aanvoelen. Bij hsp’s zijn spiegelneuronen sterker geactiveerd. Hierdoor zijn hsp’s meer afgestemd op de stemming van anderen dan niet hsp’s.

Prikkels

Zowel het opmerken en verwerken als het omgaan met prikkels is dus anders bij hoogsensitivieve mensen. Onderzoek heeft aangetoond dat het zenuwstelsel van een hsp veel gevoeliger is.

Gevolg; de prikkels komen dus sterker binnen.

Ook is er een verschil te zien in het omgaan met prikkels. Het verwerken van informatie kost meer energie. Bij te weinig rust raken hsp’s dan ook overprikkeld. Ze kunnen de informatiestroom niet meer goed verwerken en dat leidt tot uitbarstingen of klachten.

Overprikkeling is dus een gevolg van het sterk signaleren en intens verwerken van prikkels.

Rust

Vaak onderschat men wat het effect is van overprikkeling. Er wordt gedacht dat het wel meevalt en er wordt niet voldoende rekening mee gehouden. Rust klinkt suf en is ook iets waar in deze maatschappij en in onze samenleving steeds minder ruimte voor lijkt te zijn. Alles gaat maar door en juist wanneer je een beetje die balans gevonden hebt, wordt je toch weer getriggerd om weer over je grenzen te gaan.

Maar toch is rust super belangrijk bij overprikkeling! En ook je bewustzijn daarvan. Rust heb je nodig om weer op te laden en je balans te herstellen. En balans in een hoogsensitief leven is super belangrijk.

Balans

Het hangt natuurlijk af van welk persoon jij bent. Niet alle mensen zijn hetzelfde en dat geldt natuurlijk ook voor hoogsensitieve mensen. Je hebt ook nog te maken met jouw karakter en de dingen die jij leuk vindt. Dus er is niet voor iedereen een zelfde “gebruiksaanwijzing” die je na kunt leven. Net als dat in het leven ook niet kan.

Balans vraagt om een goede coördinatie tussen de dingen die je wilt doen, die je moet doen en je hoogsensitieve eigenschap. Daarbij is het ook van belang om je gedachten te blijven ordenen en ze soms af te remmen. Door de intense verwerking ben je als hsp langer bezig de informatie die tot je komt een plek te geven, wat er toe kan leiden dat je gedachten soms rond en rond blijven gaan in je hoofd. Hierbij hoef je nog niets te hebben ondernomen om toch al een vorm van overprikkeling te ervaren.

Tips voor een betere balans:

  • Bekijk altijd goed je planning/agenda voor je er iets nieuws bij plant. Kijk alvast verder naar de volgende dagen, zodat je niet plotseling je hele planning vol hebt en er geen ruimte is voor rust en oplaad momenten.
  • Bekijk ook of je de avond ervoor niet iets hebt gehad waardoor je laat in bed komt. Weinig slaap werkt nadelig op jou en om je balans goed te behouden is een goede nachtrust essentieel.
  • Wissel je dagen af met drukkere dagen en rustige dagen.
  • Neem op je rustige dagen ook tijd voor jezelf en neem wat alone time. Alleen laad je het beste op bij overprikkeling en krijg je de ruimte om te doen wat jij echt wilt.
  • Maak keuzes wanneer je dubbele dingen op je agenda hebt en kies daarvoor bewust wat jou het beste gevoel geeft. Voel je niet verplicht naar dat drukke feestje te gaan of om met een groep van 10 kakelende tantes en nichten een high tea te doen. Wat wil jij!?
  • Zorg er wel voor dat je je niet afzondert. Als hsp heb je ook zeker voldoening en zingeving nodig en hiervoor moet je wel deel nemen aan de maatschappij.
  • Zorg dat je iets vindt, een baan, studie, hobby, waar jij echt voldoening uit haalt. Dit zorgt ervoor dat een bepaald rusteloos gevoel verdwijnt en dat je iets hebt om je op te focussen wanneer je gedachten een kant op lijken te gaan die jij niet wilt.
  • Behoudt ook sociale contacten, maar bekijk wel welke bij jou passen en waar jij energie uit haalt. Oppervlakkige relaties kosten vaak meer energie en verstoren je balans. Onthoud, het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van je relaties.

Positiviteit

Waar het soms nog wel aan ontbreekt bij een hsp is positiviteit. Niet omdat ze daarvoor kiezen, maar simpelweg omdat ze deze eigenschap nog niet als positief ervaren.

Dat is natuurlijk ook niet zo heel raar, vaak is één van de signalen dat je wel eens hoogsensitief zou kunnen zijn niet echt positief. Het komt omdat je al langere tijd overprikkeld bent en dat geeft snel nare gevoelens. Denk hierbij aan overspannen, burn out, depressie, angst of stress. Allemaal voorbeelden van wat er kan gebeuren wanneer je in een continue staat van overprikkeling bent.

Je begint te zoeken op Google, je leest wat boeken en artikelen uit tijdschriften. Hey, dat komt je bekend voor! Maar dan… hartstikke fijn dat je die herkenning vindt, maar is er ook een oplossing voor?

Er is geen oplossing als je er vanuit gaat dat het wel kan verdwijnen. De oplossing is acceptatie, omdat je geboren bent met deze eigenschap en deze ook niet meer bij je weg gaat.

In plaats van daar tegen te vechten kun je het maar beter omarmen. Zie het als iets moois! Als iets positiefs. Hoe geweldig is het dat jij dingen diep kunt voelen, dat jij kunt leven vanuit je intuïtie, dat jij haarfijn kunt voelen bij wie jij je prettig voelt of niet, en dat jij eigenlijk ook heel snel kunt merken wanneer jij over je grenzen gaat.

Jouw hoogsensitieve eigenschap is jouw perfecte graadmeter voor alles wat jij doet, ziet, hoort, voelt en ruikt. Het lijkt mij juist een cadeautje om met deze eigenschap geboren te zijn!